Chorvatsko - ráj na zemi #1

27.05.2020

Charterovka Sailing Forever


Nevím, jestli tyhle story nějak speciálně přitahuji nebo jestli je to obecně dáno typicky českou náturou. Pravda ale je, že z české jachtařské komunity člověk slyší většinou jen samé nářky nad chováním chorvatských charterovek. To či ono nebylo v pořádku, tady se charterovka snažila někoho natáhnout např. naúčtováním škody, která na lodi byla již před zahájením charteru, dodaná loď neodpovídala té inzerované, při pojistné události personál charterovky tvrdohlavě několik hodin trval na tom, že nikoho z pojišťovny volat nebude, aby se škoda na jachtě mohla strhnout z Vaší kauce apod.


Legenda Tuomo

O to víc potěší, když narazíte na charterovku, se kterou máte dlouhodobě jen samé dobré zkušenosti. Z vlastní praxe mohu zodpovědně říct, že právě takovou charterovkou je Sailing Forever se základnou v Marině Kaštela kousek od splitského letiště. Sailing Forever mají jednak one design flotilu regatových raket Bénéteau First 35 and Benetau First 45, dále šik cruisery Bénéteau Oceanis a Hanse a v high-endu nabízeji katamarán Saona 47 a krásnou luxusní jachtu Hanse 575 Artemida. Na údržbu lodí dohlíží base manager Tuomo Meštrović, který dříve pracoval přímo v loděnicích Bénéteau, tudíž všechny jachty Bénéteau zná do posledního šroubku. Na jejich First 45 jsem naplul tisíce mil offshore při transferech ze Splitu na Kanáry a zpět a musím říct, že pokaždé, když se před vyplutím na další etapu dělala kontrola motoru, tak ten motor dokonalou Tuomovou údržbou prostě zářil štěstím do celého světa. I na 10 let staré lodi vypadal jak nový. No a o tom, jak Tuomo dokuje v Kaštele celou flotilu Firstic, když buší bora - a že ta umí v Kaštele bušit opravdu hodně zle - se vyprávějí legendy.

Pohodář Silvio

O komunikaci s klienty se za Sailing Forever většinou stará Silvio Botić, který se kromě angličtiny obstojně dorozumí také česky a slovensky. Silvio je velký pohodář, nic pro něj není problém, zároveň ale vždy odpovídá bez zbytečných zdržení a všechno nutné vyřizování a papírování s ním probíhá velice příjemně a nenuceně. Jakmile se letos po lockdownu kvůli covid-19 otevřely hranice do Chorvatska, bylo mi jasné, že musím co nejdřív vyrazit na jachtu a rychle se z toho epidemiologického blázince všude kolem dekompresovat, vyvětrat a vyjachtit. Firstice, jak řadě First od Bénétau Chorvati říkají, jsou pro mě srdeční záležitosti. Tudíž můj první e-mail, jestli už fungují a jestli by byla jedna First 35 k mání, byl právě Silviovi.

Zrušené chartery bez náhrady

Samozřejmě, že First 35 k mání byla, za skvělých podmínek a klidně jen na čtyři dny, pokud se na víc neurveme. To, co ale následovalo, poté, co jsme si charter od 6. června potvrdili, připomíná ze všeho nejvíc jeden velký a nádherný sen českého charterujícího skippera v Chorvatsku o tom, jak by to fungovalo, kdyby Chorvatsko bylo oním pověstným rájem na zemi. Nejprve se dotazuji, jaký by byl postup, pokud by se mezi platbou za charter a zahájením charteru epidemiologická situace zase zhoršila, což by mělo např. za následek, že bychom do Chorvatska nemohli vycestovat. Silvio v podstatě obratem odpovídá, že v takové situaci bychom za naši plavbu dostali voucher, který bychom mohli využít v podzimním termínu nebo až do konce roku 2021, pokud by podzimní termín kvůli druhé vlně pandemie nepřipadal v úvahu. Ve světle toho, co už od března běží na různých českých jachtařských facebookových skupinách o tom, jak charterovky nenabízejí náhrady za propadlé plavby kvůli pandemickým restrikcím, což mi osobně potvrdili i v Piňos Yacht, se člověku až nechce věřit, že by taková věc byla možná. A ještě k tomu v Chorvatsku a zadarmo. Na margo těch charterovek, které náhrady nenabízejí, je však třeba říct, že tak činí jednoduše z toho důvodu, že kdyby náhrady za zrušené plavby kvůli covid-19 nabízely, tak už během léta zkrachují, na podzim už tady nejsou a spousta postižených posádek by stejně nevyplula. Všech kolegů skipperů, které toto postihlo, je mi samozřejmě velice líto, nicméně vnímám také druhou stranu mince. Evidentně jde o jeden z těch problémů, který bohužel nemá žádné dobré řešení.

Nema problema!

Dále se Silviem řeším, že nám český ministr zdravotnictví posunul termín zrušení povinných testů na covid-19 při návratu do ČR z 8. června na 15. června a že by se tak nějak přirozeně nabízelo si plavbu prodloužit a jachtu vrátit nejdříve v neděli 14. června a možná až v pondělí 15. Silvio opět nema problema, check-out v neděli i v pondělí je možný. A navrhuje, ať počkáme, až bude informace o zrušení povinného testování oficiálně v ČR vyhlášena a potvrzena s tím, že na případném konkrétním prodloužení charteru se můžeme domluvit až při převzetí lodi. Ano, pravděpodobně teď v Sailing Forever nemají vytížené kapacity, tudíž mohou nechat jednu Firstku plout do neděle nebo do pondělka. Na druhou stranu to ale bez debat způsobí logistické komplikace při vrácení lodi (potápěč, úklid atp.), které by si leckdo rád odpustil a nepřidával si starosti a práci navíc s tím, že prostě suše odpoví, že check-out je v pátek odpoledne. Ne tak Silvio.

Přespání na lodi už z pátku, check-in v sobotu v 9 hodin ráno

No a korunu tomu všemu nasadil Silvio včera večer, kdy mi od něj přišel e-mail s odpovědí na otázku, kdy může nejdříve proběhnout check-in, že podle toho času budeme plánovat odjezd z Prahy. A Silvio píše, že nám loď mohou nachystat na přespání už v pátek večer, ať nemusíme řídit přes noc. A že check-in můžeme udělat hned v sobotu v 9 ráno nebo hned, jak se po cestě vyspíme, abychom mohli ještě v sobotu co nejdříve vyplout a užít si to. A pak už jen tak mimochodem dodává, že to je takto bez navýšení ceny, žádný extra příplatek za early check-in, jak by si někdo mohl myslet, se nekoná.

Jsou charterovky a charterovky. Sailing Forever je jedna z těch, kde Vám vždycky vyjdou vstříc a vždycky budou jednat férově.







Charterovka Sailing Forever | Jachta v Chorvatsku
Charterovka Sailing Forever | Jachta v Chorvatsku