Kterak Abhilash dveřmi od záchodu větrné kormidlo neopravil

17.02.2023

Ve včerejším blogovém postu jsem psal o tom, jak Kirsten Neuschäfer na čele závodu Golden Globe Race 2022 otočila Hornův mys a jak se na druhém místě plující důstojník indického námořnictva Abilash Tomy potýká s nefunkčním větrným kormidlem na své lodi Bayanat (Rustler 36). Na webu GGR byl později včera uveřejněn souhrn novinek ze 164. dne závodu (právě 15. února), který přinesl k Abhilashově situaci nové a velice zajímavé informace. Ty dále rozvedl a doplnil v dnešním Tracker Update pořadatel závodu Don McIntyre.

Abhilash Tomy, v pozadí lze vidět lana vedoucí od píny k větrnému kormidlu | Jachta v Chorvatsku
Abhilash Tomy, v pozadí lze vidět lana vedoucí od píny k větrnému kormidlu | Jachta v Chorvatsku

Horší než to vypadalo na trackeru

Především byl Abhilash 15. února ve večerních a nočních hodinách SEČ v daleko větším nebezpečí, než se na první pohled zdálo podle trackeru závodu. Silný jihozápadní vítr o síle přes 30 kts (s poryvy přes 40 kts) v kombinaci s nepříjemným swellem jej neúprosně tlačil na západní pobřeží Patagonie. Abhilash byl v tuto chvíli stále bez větrného kormidla a nebylo v moci jeho ani jeho lodi se nepodřídit živlům a plout jinam než směrem k jihoamerické pevnině (viz printscreeny trackeru GGR níže). Vedení závodu si bylo nebezpečnosti situace dobře vědomo, proto Abhilashe informovalo o jeho pozici (sám Abhilash má k určení své pozice k dispozici pouze sextant) a aktuální předpovědi počasí. Jediná Abhilashova naděje na pokračování v závodě byla v tu chvíli dle předpovědi očekávaná změna počasí v podobě citelného zeslábnutí větru, které by mu umožnilo odréčkovat a plout směrem od návětrného pobřeží zpátky na oceán. Předpověď dle windy.com (GGR preferuje ECMWF model) opravdu vyšla a o půlnoci zulu času, tedy 16. února v jednu hodinu ráno u nás Abhilash udělal obrat proti větru a jsa znovu mimo nebezpečí začal znovu řešit opravu svého větrného kormidla.

Prinscreen trackeru závodu s komentářem GGR | Jachta v Chorvatsku
Prinscreen trackeru závodu s komentářem GGR | Jachta v Chorvatsku
Printscreen trackeru závodu s komentářem GGR | Jachta v Chorvatsku
Printscreen trackeru závodu s komentářem GGR | Jachta v Chorvatsku

Dveřmi od záchodu to nepůjde

Abhilash má své lodi větrné kormidlo německého výrobce Windpilot. Jde o systém s převodem na kormidlo lodi, který ke korekcím směru plavby využívá kyvadlo s malým kormidelním listem (pendulum blade) zanořeným do vody. Křídlo větrného pilota zareaguje na směr změny větru, tím vychýlí kyvadlo s kormidelním listem, které je lany spojeno s pínou, jež se vychýlením kyvadla otočí doleva nebo doprava tak, aby se větrné křídlo dostalo opět do kýženého úhlu směrem na vítr. A právě s malým kormidelním listem na kyvadle větrného pilota má Abhilash největší problémy. Náhradní díly, které sebou vezl, spotřeboval už po cestě na jih Atlantikem ještě před otočkou okolo Mysu Dobré naděje. Od té doby improvizuje. Po půlnočním réčku u Patagonie vyzkoušel nahrazení kormidelního listu nejprve uřezanou částí dveří od lodního záchodu. Byť geniálně macgyverovský se tento pokus bohužel ukázal jako nefunkční řešení. Dveře byly z příliš tenkého materiálu, než aby nápor vody a větru na kyvadle větrného kormidla vydržely.

Větrné kormidlo s kyvadlem napojeným na pínu | Jachta v Chorvatsku
Větrné kormidlo s kyvadlem napojeným na pínu | Jachta v Chorvatsku

Rozřezané nouzové kormidlo

Nakonec se Abhilash rozhodl pro odřezání kousku na opravu kormidelního listu windvanu z náhradního nouzového kormidla, které sebou rovněž veze. Podle informací z dnešního Tracker Update však nouzové kormidlo půjde i nadále v případě potřeby plně použít, odřezání jeho malé části nebude mít na jeho hlavní funkci žádný vliv. Nyní je Abhilash necelých 200 NM před Hornovým mysem, jeho otočení předpokládá v noci ze sobotu na neděli našeho času a poprvé po delší době má před sebou také vyhlídku počasí milosrdnějšího než to, se kterým zápasil poslední dva týdny. V satelitním telefonátu s ústředím závodu GGR vyjádřil Abilash naději, že tato oprava větrného pilota vydrží alespoň několik dní. Zdali bude Abhilash bez zastávky pokračovat až do cíle Les Sables d'Olonne nebo bude po obeplutí Hornova mysu hledat bezpečný přístav, ve kterém by větrné kormidlo pořádně opravil, aby pak pokračoval v nesoutěžní Chichester Class, je v tuto chvíli zcela otevřené. Na čele závodu plující Kirsten Neuschäfer je nyní už necelých 140 NM před Falklandskými ostrovy. Na třetím místě nyní pluje rakouský skipper Michael Guggenberger, který si podle všeho užívá parádní jízdu Jižním oceánem, nicméně k Mysu Horn mu zbývá ještě více než 900 NM.


Abhilash úspěšně otočil Mys Horn (aktualizace 19. 2. 2023)

V soboru 18. února 2023 v 1840 UTC se Abhilash Tomy stal druhým soutěžícím letošního ročníku Golden Globe Race, který otočil poslední z pěti Velkých mysů (5 Great Capes) - Mys Horn. Na první Kirsten Neuschäfer právě míjející Falklandy ztrácí Abhilash v tuto chvíli okolo 420 NM a podle trackeru závodu má průměrnou SOG stále nižší než Kirsten. V satelitním hovoru s ústředím závodu však mimo jiné zmínil, že v posledních dnech se musel soustředit především na svou loď, aby vše opravil. Kromě problémů s větrným kormidlem se potýkal také s úniky dieslu, problémy s pitnou vodou a nefunkčními větrnými generátory. Nyní se však chce začít znovu soustředit rovněž na závod samotný a jachtění/plavbu (sailing), jak doslova řekl. Oblastí na sever od Falklandských ostrovů nyní postupuje masivní tlaková níže, která vytlačuje či lépe řečeno deformuje tlakovou výši Sv. Heleny, což v následujících dnech pravděpodobně vyústí ve velice nestabilní počasí včetně četných bezvětří, se kterými se bude muset Kirsten Neuschäfer potýkat. Podaří se díky tomu Abhilashovi z jejího náskoku něco stáhnout?  Jeho loď Rustler 36 pluje ve slabších větrech znatelně rychleji než Cape George 36, na které závodí Kirsten. To by mohlo při plavbě Atlantikem a to nejen v koňských šířkách okolo rovníku pořádím ještě zamíchat.